
1 
 

Publishing in the Thirties: The Paul Zsolnay Verlag 
 

Murray G. Hall 
 
Asking how many people today live off the word ’poet’ is like seeking infinity ... You 
could begin with literary chairs and seminars and go on through the whole university 
industry, with all the functionaries, janitors and others supported by the system. Or you 
could begin with publishers and all the many employees of a publishing house, with 
printing works, paper mills and machine factories, with the railways, the postal service, 
the tax authority, newspapers …; all these thousands of people make their living, a good 
one, a bad one, full-time or part-time, from the existence of poets, even though no one 
knows what a poet is ... 
 
Despite the self-irony inherent in the text – the quote is taken from Robert Musil’s 
feuilleton “Eine Kulturfrage,” which appeared in 1931 – it nevertheless outlines the wide 
range of field for a literary scholarship which does not merely restrict itself to the “reine 
Dichtung,” to the literary product itself. If one attempts to render Musil’s amusing 
observations in a more scientific language, then a definition provided by Herbert Göpfert 
would seem to do the trick. Göpfert writes that it is clear that the conditions and processes 
of publication with all their technical, economic, social, legal, political and organizational 
– i.e. historical – determinants help to condition not merely the reception but also the very 
production of literature.’11 
 
Recent scholarship dealing with the history of Austrian literature in the inter-war years 
with special consideration being given to the specific development in Austria has, in part, 
already proved the thesis that the reception and production of literature are widely 
determined by non-literary factors. 
Using one Austrian publishing house as an example, I would like to show how such a 
history can contribute to our understanding of German literature in the 1930s. The book 
and publishing trades are, as banal as it may sound, prerequisites to the entire process of 
literary communication. The trades are also closely tied to business life in general and 
thus subject to economic parameters. As far as the period in question is concerned, it 
would almost be an understatement to say that the “historical determinants” were largely 
a result of the political system in Nazi Germany after 1933. 
The Paul Zsolnay Verlag was founded in 1923 and published its first work – Franz 

Werfel’s Verdi. Roman der Oper – in the spring of the following year. It was to become the 

biggest, financially most successful and most prestigious (three Nobel Literature Prize 

recipients!) publisher of belles lettres in Austria. And the acceptance of the Paul Zsolnay 

Verlag especially in Germany was a feat no other Austrian company before or after it 

achieved. Zsolnay became the heir of the Kurt Wolff Verlag in Germany, which like its 

competitors long laboured with the uncontrolled inflation. He took over a number of 

established and popular writers including Franz Werfel, Heinrich Mann, Max Brod and 

                                                           
1 Herbert G. Göpfert, „Verlagsbuchhandel,“ Reallexikon der deutschen Literatur (Berlin 1979), Vol. 4, p. 651. 



2 
 

Carl Sternheim. Coming from a wealthy family, the young publisher Paul von Zsolnay, 

who was a successful flower grower by profession, did not have to worry too much about 

the financial viability of his fledgling operations. He was born in Budapest in 1895 and 

was a Slovakian national, a detail not worth mentioning if it were not for the fact that it 

saved his life in March 1938 while his colleagues were being tracked down and sent to 

concentration camps. As far as the authors were concerned, Paul Zsolnay was able 

reliably to offer them royalties in the (stable) currency of their choice which no German 

publisher at the time could afford. 

With the family wealth behind him he could risk flops and publish hitherto unknown 
authors out of the goodness of his heart. A survey of Zsolnay’s programme during the 
first ten years of production shows a penchant for European and international literature 
without entirely neglecting young Austrian writing. 
The early financial and literary success of the Paul Zsolnay Verlag was based on three 

prominent writers: Heinrich Mann and Franz Werfel – both of whom signed lucrative 

general contracts with the young publisher – and John Galsworthy of whose works the 

Verlag printed no fewer than 1.4 million copies in German before 1938. By comparison, 

Zsolnay printed almost 660,000 copies of Werfel’s works and 250,000 of Heinrich Mann’s 

oeuvre. The emphasis among the literature in translation was on English, American, 

French and Russian. Not until 1934 did Zsolnay begin to publish Scandinavian literature 

systematically. This “Ausländerei” began to upset German booksellers who were leary of 

so much foreign literature. Paul Zsolnay was not opposed to contemporary Austrian 

literature; he had simply not established his company with the intent of creating a base 

for Austrian writers per se or to serve as the long-awaited Austrian publishing house 

which would, after the decade-long export of literary manuscripts and import of the 

finished product, repatriate Austrian literature. Indeed, the scope was primarily 

European. When literary production and reception began to be dictated by the Nazi 

authorities in Germany so too did the Zsolnay programme take on a German nationalist 

flavour. The issue of an “Austrian publishing house” is neither chauvinistic nor provincial 

nor an attempt artificially to justify the existence of an Austrian literature. It raises a 

fundamental question in literary history, namely that of the existence or non-existence of 

a national cultural identity. For as long as Austria and Germany got along with one 

another the question was insignificant. Whether the country had its own more or less 

autonomous and commercially viable publishing trade was not a matter of life and death, 

not a question of survival in the spiritual sense, at least as long as Germany took no action 

which was essentially directed against the very existence of Austria. 

The fact that authors such as Franz Grillparzer, Marie von Ebner-Eschenbach, Peter 
Rosegger, Arthur Schnitzler, Robert Musil and so on published their works in German 
houses was periodically bemoaned but not viewed as a threat. It was only when Hitler 
came to power in 1933 that people came to realize Austria’s almost exclusive cultural 
dependence on Germany. 1933 marked the true beginning of a process of cultural 
annexation from within and without. Be that as it may, the Paul Zsolnay Verlag 



3 
 

production programme took on an Austrian flavour of a completely different kind as a 
result of the Nazi-dictated market parameters after 1933. Production, distribution, sale, 
and reception of literature were now to become dependent on extra-literary factors. 
The key event of the year 1933 for the further development of Austrian literature or 
literary life in Austria in the 1930s was without doubt the 11th International P.E.N. Club 
congress in Ragusa, Yugoslavia at the end of May 1933. Because so much has been written 
in the past decade about the conference from an Austrian standpoint, I shall restrict myself 
here to the repercussions on the Paul Zsolnay Verlag and its literary programme. The 
conflict and later split within the Vienna P.E.N. Club arose from the heated debate over 
the position to be taken by the official Austrian delegation vis-à-vis the question of 
persecution of writers in Germany. The spectacular book burnings had taken place in a 
number of German cities only two weeks prior to the Ragusa congress. It was decided, by 
no means unanimously, that the official Austrian representatives, the president Felix 
Salten and the founder Grete von Urbanitzky, would not participate in any such debate 
against Germany or the “Nazified” German group of the P.E.N. Club. With minor 
exceptions the protagonists were all authors of the Paul Zsolnay Verlag. Indeed, Paul 
Zsolnay himself and his literary director Felix Costa were influential members and 
benefactors of the Vienna club. 
The split in the aftermath of the Ragusa meeting, during which the Austrian delegation 

abided by its resolution to maintain “strict neutrality” (Salten) and, if at all, to stick to 

“internal criticism,” was more or less an anti-climax to the Vienna prelude. It was the Nazi 

party member and Zsolnay author Friedrich Schreyvogl who had brought the message of 

an impending exodus of the “nationalist” members. A hitherto unknown and 

unpublished “Protokoll über die vor dem Kongress im Haus von Felix Salten abgehaltene 

Sitzung” of the club on 21 May 1933 supports the thesis that the later exodus of Catholic-

nationalist writers from the Vienna club was pre-programmed. The minutes bear 

signatures of the founder Grete von Urbanitzky and the “dissident” Hugo Sonnenschein-

Sonka, both Zsolnay authors from opposite ends of the political and ideological spectrum. 

Because the text sheds new light on the turmoil within the club and hints at the material 

motives influencing the stand in Ragusa, I would like to quote briefly from it here. The 

P.E.N. Club president Felix Salten, who was to be poorly rewarded for abstaining from 

criticism of the Nazi German actions against his writing colleague argued, for example, 

in the following manner: 

No government in Germany can be allowed to accuse us having fought against Germany 
in the battle ... An Austrian protest could only be directed against the German P.E.N. Club 
in Berlin, but we ought not to use the Congress to protest against Germany itself ... It is 
better to remain silent than to show disapproval. If we protest, we shall provoke an 
international squabble. Enough nations will oppose Germany. It is for us to remain 
neutral and silent.22 

 

                                                           
2 Nachlaß Grete von Urbanitzky (Geneva). Since these documents were first consulted, the literary papers of 
Grete von Urbanitzky have be transferred to the Wiener Stadt- und Landesbibliothek. 



4 
 

Whether Salten and the others who sided with him by remaining “neutral” really 

expected to be spared from the repressive measures against “Jewish” and/or other 

“undesirable” writers in Germany is difficult to say. At any rate, their “brotherly love” 

was to remain unrequited. Following Salten’s credo “silence is golden,” the spokesman 

for the nationalist authors placed his cards on the table: ‘If the Austrian delegation were 

to turn against Germany, all nationalist and Catholic writers would immediately resign 

from the Club.’ Understandably, several of the members attending the meeting in Salten’s 

home protested against what they saw as a veiled threat in Schreyvogl’s words: ‘The 

Vienna P.E.N. Club cannot be dictated to by any group ... Schreyvogl has spoken only for 

a small number of people who happen to have communicated with him. The Vienna 

P.E.N. Club draws its membership from all political parties – isn’t Sonka, for example, a 

Communist?!’ So much for the members of the policy-making meeting prior to the Ragusa 

conference. The exit of Catholic and nationalist-leaning P.E.N. members did not take place 

on one single day as Schreyvogl had predicted, but the split was a “fait accompli.” 

Incidentally, the publisher Paul Zsolnay and his director Felix Costa also decided it was 

advantageous to leave the club. The importance from an historical perspective lay not 

only in the split in the Vienna club itself or down the middle of the Paul Zsolnay Verlag, 

but also in the consequential division of Austrian writers into two camps, those who 

would profit from and those who would suffer from the Nazi policy on literature. Seen 

from a wider perspective, the decision to remain in the club or to leave it was open to an 

eminently political interpretation. The events in Austria provided Nazi authorities who 

were at no time particularly familiar with the literary scene in Austria with an initial 

opportunity to distinguish the desirable from the undesirable. 

The measures introduced in Nazi Germany from 1933 onwards with the aim of 
“Gleichschaltung” of all fields of cultural, social and political life, the book burnings, and 
the unofficial “black lists” of proscribed authors and books forced numerous Austrian 
publishers to revise their literary programmes. For someone as politically abstinent as 
Paul Zsolnay, pragmatism seemed the best path to follow. Following several financially 
disastrous years, Zsolnay was now confronted with a politicized publishing trade. 
Whereas the law of supply and demand had hitherto ruled the book trade, the free market 
forces were now out of commission. Whereas hitherto various literary currents vied with 
one another for readers, “undesirable” literature was to be eliminated through an 
administrative procedure and the invisible censor of literary book production in Austria 
sat in Germany. 
To appreciate the extent of the remote control of production in Austria it is important to 
recall various statistics showing that something like 90% of Austrian authors published 
their works in German publishing houses and that the Paul Zsolnay Verlag, for instance, 
sold three quarters of its production in Germany. The ban of an individual work or several 
books meant a financial loss for the publisher in the short and long term, but for the author 
affected the immediate loss of the market for two thirds and more of his book sales. 
Economic dependence on the German book market was thus extremely great both for the 
publisher and for the now undesired author. 



5 
 

Even Paul Zsolnay’s declared political disinterest did not impress the Nazis in the least. 

For them he was a liberal Jewish publisher, and it was questionable that as such he should 

be permitted to publish and sell “German” literature at all. Zsolnay was forced to make 

the best of a bad job and try to restrict damage to his company and his authors to a 

minimum. It is definitely to his credit that he made every possible effort under the 

circumstances to soften the blow for the many authors whose works had, in whole or in 

part, been banned from the German market. Zsolnay, like his friend Franz Werfel, was 

convinced that once the dust had settled the situation would return to normal. Some 

authors voluntarily withdrew and turned to emigrant publishers in Holland, aware that 

there was then no return. Other authors, although black-listed in Germany, continued to 

be published, and it was here that Paul Zsolnay took advantage of a firm he had 

established in Switzerland in the autumn of 1929 under completely different 

circumstances and for an entirely different reason. “Paul Zsolnays Bibliothek 

zeitgenössischer Werke” was established first in Bern and was then moved to Zürich. It 

was the Vienna publisher’s answer to a new trend on the German book market. In an 

effort to reach wider sections of the reading public and to open up a new market, a 

number of German publishers began to follow the lead taken by Thomas Mann’s 

Buddenbrooks and introduce so-called “Volksausgaben,” special cheap editions of popular 

contemporary works at a price more or less dictated by the big department stores in 

Germany. RM 2.85 was the magic new price. But the Bibliothek, originally intended to 

further popularize successful Zsolnay publications such as the works of H. G. Wells, 

Franz Werfel, or John Galsworthy, offered Zsolnay a solution to the problem of what to 

do with authors who could no longer be sold in Germany. Even if the printings in what 

after 1933 was falsely regarded as a “ghetto publishing house” were limited to between 

3,000 and 5,000 copies, it meant at least some financial support for otherwise homeless 

writers. 

But not all Zsolnay authors felt they were being dealt with correctly. Heinrich Mann, 

whose correspondence with Zsolnay (and others) reveals a constant wrangling over 

money, was one example; Emil Ludwig, who had been brought from the Ernst Rowohlt 

Verlag was another. Both were early victims of Nazi literary persecution, both prominent 

in the first book burnings in May 1933. Since that time, it was utterly hopeless to place 

their works on the market, something which did not prevent the two writers from 

blaming the publisher. Whereas Emil Ludwig chose to air his displeasure in an interview 

with a Vienna paper, Heinrich Mann was less restrained in letters he wrote to his brother 

Thomas. He called Zsolnay a “cowardly traitor” and a “scoundrel.” Understandably, 

there was little contact between Mann and Zsolnay after 1933. Indeed, among his papers 

in the Heinrich Mann Archives in East Berlin there are copies of only two Mann letters. 

Not until the Zsolnay Verlag sent him a statement of account did Mann break his silence 

to accuse his publisher of breach of contract. In a letter of 1 October 1934 from Amsterdam 

Mann described the statement as unacceptable and made a further charge: ‘I refuse to 



6 
 

enumerate all your many sins of commission and omission in our contractual dealings ... 

This letter requires no answer, particularly since you have taken great pains to avoid any 

written correspondence with me since February 1933.’ Mann's final letter to the Paul 

Zsolnay Verlag dates from April 1935. Again, Zsolnay has sent a statement of account, 

‘which does not concern me [Mann] in the slightest. You can keep your manipulations 

with book returns to yourselves ... There will be no further business dealings between us 

... You will herewith “take cognizance” that I intend henceforth not to open, read or reply 

to any further communication from you.’ Mann did not reconcile his differences with 

Zsolnay until 1947. But Mann was an exception among the many authors whose works 

could no longer be sold in Germany. Others showed more understanding for the 

predicament Zsolnay was in. Zsolnay did not then altogether cease to publish and sell the 

books of authors who because they were Jewish or liberal were in one way or another 

undesired in Germany. Franz Werfel’s works, for instance, with the exception of the 

monumental novel Die vierzig Tage des Musa Dagh, were distributed in Germany until a 

sweeping confiscation by Leipzig police in April 1936. Zsolnay retained and published 

new works by Franz Werfel, Felix Salten, and Leo Perutz in his Vienna company. They 

were merely not exported to Germany. This practice became part of the contracts between 

author and publisher in order to rule out later disagreement. The relevant passage reads 

as follows: 

Concerning the sale in Germany of the work in question author and publisher are in 
accord that such sale will in all probability meet with difficulties immediately upon 
publication or soon after, and that there is even the likelihood that sale will prove 
impossible. Publisher and author have therefore agreed that it shall be for the publisher 
to decide whether an attempt should be made to put the book or the German market or 
not. 
 

The contract in question with Leo Perutz (Der schwedische Reiter) is dated 3 July 1936. Like 

the attempts to publish his authors in the Swiss firm, this again was another form of 

coexistence with the closed German market despite the prohibitive financial risk 

involved. The extent to which the above-mentioned assessment of the situation on the 

German market was correct evident from a letter which Zsolnay’s attorney Paul 

Neumann wrote to the former author Robert Neumann in March 1937: 

I hardly need tell you that the problems with authors of non-Aryan extraction 
writing in German are now almost insuperable. We have an example in Perutz’ 
splendidly written novel ‘The Swedish Cavalryman,’ which despite the most 
intensive publicity has barely found a market. Had the same novel been published 
in 1929, I estimate that 10,000 copies would have been sold in no time at all. 

 
Whereas earlier first printings of Perutz’s works were around 8,000 copies, under the 
present circumstances the figure had dropped to 2,000. 



7 
 

The forced disappearance of a number of authors from Zsolnay’s programme had been a 
passive reaction to the politicized literary market. But the publisher was also compelled 
to seek support in National-Socialist circles to maintain its acceptance on the all-important 
German market. Because of his close association with the P.E.N. Club Zsolnay at first 
turned to two writers. One was Grete von Urbanitzky, one of his own authors and the 
lady at the centre of the controversy within the Vienna club. She had left Austria for Berlin 
from where she led a campaign of denunciation against her colleagues in the Zsolnay 
Verlag and other P.E.N. dissidents. Zsolnay’s second “attorney” for interventions with 
Nazi authorities was the German P.E.N. delegate in Ragusa, Hanns Martin Elster who 
was a pronounced National-Socialist. They were to counter the propaganda campaign 
against the Paul Zsolnay Verlag in Germany and recruit new and “reliable” authors for 
the house in Vienna, who, if at all, Zsolnay accepted for artistic reasons only. Later, the 
Austrian author Erwin Rainalter who had also gone to Berlin to work among other things 
as a correspondent for the Völkischer Beobachter was active in maintaining the acceptance 
of the Zsolnay Verlag. 
Zsolnay’s second option after 1933, apart from throwing in the towel, was to open his 

publishing house systematically to Nazi writers in Austria. This process of “nazification” 

began in late 1933/early 1934. All of a sudden, a group of authors decided to leave the 

highly unsuspicious L. Staackmann Verlag in Leipzig. But the most visible outward sign 

of this development was the unofficial appointment of a contact man, a confidant of the 

illegal Nazi organization in Austria. His name was Hermann R. Leber, and it was his task 

to provide a link with Nazi authorities in Germany and with the German Embassy in 

Vienna. The latter was the actual “headquarters” for the quiet process of cultural 

annexation with Germany. Leber was to recruit “nationalist” authors, the majority of 

whom were so mediocre, as Josef Weinheber put it, that they would have otherwise stood 

no chance of being accepted. Gone now were writers such as Heinrich Mann, Max Brod, 

and Emil Ludwig, only to be replaced by over a dozen new writers whose only real claim 

to fame or recognition was that they were members of the illegal Austrian Nazi party. 

In a later account of the events up to the mid-1930s written in 1941, one of Zsolnay’s 

authors, a key functionary in the Nazi cultural organization in Austria, Albert von 

Jantsch-Streerbach summarized as follows: ‘As early as 1934 Mr Paul von Zsolnay reached 

agreement with the Reich Ministry of Propaganda that he would delete Jewish authors 

from his list and henceforth publish only the works of Aryan writers.’ Although this 

statement is not correct as it stands, the “Aryan” authors – and Jantsch-Streerbach was 

one of them – did come to dominate the Zsolnay Verlag. As of 1935, the company had 

taken on sixteen new “nationalist” authors. When the time came for writers to mix facts 

with fiction in order to embellish their curricula for membership in the Reichs-

schrifttumskammer or the NSDAP the “nationalization” of the Zsolnay Verlag – described 

in June 1935 as ‘at the time the only large-scale cultural organization in Austria truly to 

have been brought into line with National Socialist policy [gleichgeschaltet]’ – came to 

have many fathers. One of the species was the very popular Zsolnay author Egmont 



8 
 

Colerus, who described his rôle as a service to the Nazi movement before 1938. In a 

lengthy confession of May 1938 entitled Mein Lebensweg als Deutscher Colerus wrote that 

he had `then established relations between the party agents designated to me [viz. Erwin 

Rainalter, Hermann Leber, Franz Spunda and Otto Emmerich Groh] and the publishing 

house of Zsolnay. The intention was to destroy international influence in the publishing 

trade to whatever extent possible and to secure the services of a large publishing house 

for Austrian National Socialist writers.’ No matter to whom credit should be given, the 

transformation within the Zsolnay Verlag provides a prime example of the way literary 

and cultural life was being “Nazified” from within. The new reader and recruiting man, 

Hermann R. Leber, did not represent the company in an official capacity, but instead 

pulled the strings from the privacy of his own home. Taking control of the Zsolnay Verlag 

had top priority within the Nazi party itself in Austria. Their leaders had ‘quite clearly 

given the order that nationalist writers in Austria, who had no access to a large publishing 

house, should take control of the firm of Zsolnay with its substantial means of publicity 

and distribution.’ This was even more plausible in view of the fact that, according to the 

same source, Paul Zsolnay ‘in spring 1934 approached nationalist Austrian writers, 

offering to place his publishing house at their disposal.’ Although the publisher Zsolnay 

and his literary director Felix Costa were not willing to sign an just any German writer 

cherished in Nazi circles in order to improve their acceptance in Germany, there is no 

evidence to support the thesis that Zsolnay as a “Jewish” publisher being viciously 

attacked from all sides was not fully aware of what he was doing. But this seemed to be 

the price he was willing to pay. A brief glance at the roster of Zsolnay authors in the 1930s 

shows the extent of the change. Scarcely any of the newcomers were not already or soon 

to become members of the illegal Nazi party in Austria. Even the main book illustrator 

and graphic artist Rudolf Geyer had been a member of the S.A. and NSDAP since early 

1934. At the same time, the situation in the country’s largest literary publishing company 

is paradigmatic for the exchange or exclusion of literatures which had begun in 1933. To 

give a further example, roughly 30% of the contributors to the now legendary 

Bekenntnisbuch österreichischer Dichter, which came out just after the annexation of Austria 

and which is widely regarded as an indication of support for Hitler and the Nazi 

movement had been Zsolnay authors prior to 1938. The figure rose to 35% after 1938. An 

analysis of the list of members of the “legal” Austrian branch of the 

Reichsschrifttumskammer, the Bund der deutschen Schriftsteller Österreichs, would be likely to 

produce similar results. 

Not surprisingly, the transformation of the Paul Zsolnay Verlag over the years did not 
escape public notice and was viewed with deep suspicion by the liberal Vienna press, by 
Nazi circles in Germany and Vienna, and by the Jewish and liberal authors in Austria. As 
an example, I should like to quote a couple of brief entries in the unpublished diaries of 
Leo Perutz. Because of their private nature, they provide overwhelming evidence in 
support of often self-serving claims made by nationalist authors. On 8 March 1935, Perutz 
noted: ‘Had a row with Zsolnay over Scheibelreiter and his Nazi views ... Dr Neumann 



9 
 

(from Zsolnay) treated me to a long justification of their Nazi policy, and I sent him 
packing.’ 
Police and government records first uncovered and evaluated by Klaus Amann show the 
extent to which politics and literature were closely intertwined in the 1930s. They 
demonstrate how the transformation process in the Zsolnay Verlag became tied up in 
domestic politics and involved the government all the way up to the Chancellor himself. 
It all began in April 1935 when the state police in Vienna (Generaldirektion für die 

öffentliche Sicherheit) received an anonymous letter full of information and allegations 

about the clandestine activities of the nationalist authors and their cronies. The well-

informed source also charged that the Paul Zsolnay Verlag had become or was now a 

`concealed National Socialist cultural organization.’ Police at various levels began to 

investigate. The police department in Vienna, generally blind in one eye when it came to 

matters concerning illegal National Socialist activities found nothing to support the 

claims. The state police, on the other hand, were able to substantiate them. The 

investigation proved to be a particular embarrassment for the Chancellor Kurt von 

Schuschnigg who was a good friend of both Paul Zsolnay and Franz Werfel. Schuschnigg 

demanded that his officials get to the bottom of the matter, rejecting reports by the Vienna 

police as “useless.” Paul Zsolnay, who was subsequently questioned by police, pointed 

out, and rightly so, that he was not in a (financial) position to continue to publish the 

works of authors banned from the German market and that not one of his books paid 

homage to National Socialism or was directed against Austria. And that was where the 

affair ended. 

Viewed in perspective, the case of the Paul Zsolnay Verlag shows at what early stage the 
process of cultural penetration by the Nazis set in and to what extent the internal cultural 
annexation was a virtual fait accompli long before 1938 and to what degree this gradual 
process was legalized by the so-called July Agreement of 1936. 
In conclusion, one can say that a number of external factors or historical determinants 
force us today to re-assess what is widely considered to be the Austrian literature 
representative of the inter-war years. One can also conclude that the biggest publishing 
house in the country not only failed to resist the exchange of literatures beginning in the 
early 1930s, but also promoted such a development. The external factors influencing both 
the production and reception of German and – in light of its specific parameters – Austrian 
literature were many and varied. All of them – essentially non-literary – were responsible 
for abolishing the free market system. They included import quotas imposed by the 
Germans an Austrian publishers, book bans, a clearing system which made it almost 
impossible to make regular payments to authors or obtain the release of frozen assets in 
Germany, the policy compelling Austrian publishers to have printing done in Germany 
to the detriment of local printers, the system of book dumping ordered by Propaganda 
Minister Joseph Goebbels in 1935, which put Austrian publishers at a disadvantage, and 
finally the sporadic unofficial boycotts of Austrian publishing houses in various parts of 
Germany. 



10 
 

The history of the Paul Zsolnay Verlag in the 1930s, of which only a few highlights have 

been presented here, is a stunning example of how the political annexation of 1938 had 

been preceded by the Anschluss of the publishing trade. Whether the path taken by Paul 

Zsolnay and others was dictated by economic reasoning or opportunism is open to 

debate. Contemporary reports speak of the swastika flag flying on the publishing house 

headquarters as early as 12 March 1938. The gesture appears have been purely symbolical 

... 

 

Publishing in the Thirties in Vienna: The Paul Zsolnay Verlag. In: Austria in the Thirties: 
Culture and Politics. Edited by Kenneth Segar and John Warren. Riverside, California: 
Ariadne Press 1991, S. 204–218. 


